Wóz asenizacyjny

Wóz asenizacyjny REXAGER HV24

Z myślą o wymagających użytkownikach zostały opracowane wozy asenizacyjne Rexager serii HV.

Wozy charakteryzują się prostą konstrukcją, trwałością oraz niezawodnością. Wcinany zbiornik z przegrodami w środku zwiększa stabilność beczkowozu. Hydrauliczne zawieszenie zestawu kołowego oraz dyszla to pewna i komfortowa jazda w każdych warunkach. Szereg nowoczesnych rozwiązań to łatwość użytkowania i konserwacji. Nowoczesne funkcje i rozwiązania wprowadzone z myślą o przyszłości, np. system kontroli dawki.

Długa lista opcjonalnego wyposażenia umożliwia skonfigurowanie własnego beczkowozu do konkretnych potrzeb, z możliwością późniejszego doposażenia.

Jedną z funkcjonalności zawieszenia jest możliwość podnoszenia przedniej, oraz w razie potrzeby, tylnej osi w celu optymalnego rozłożenia masy wozu.

Ponadto, dla lepszego manewrowania, w beczkowozach zastosowano elektro-hydrauliczny system wymuszenia skrętu kół. Zastosowane osie skrętne pozwalają na skręt kół do 15 stopni.

Standardem w tego typu konstrukcjach jest także tylny, trójpunktowy układ zawieszenia, na którym montowane mogą być dozowniki lub aplikatory.

Dane techniczne

Długość 10690 m
Średnica zbiornika 2100 mm
Wysokość 4000 mm*
Pojemność 24 000 l
Masa netto 11900 kg**
Koła Alliance 750/60-R30,5 ET -40
Rozstaw osi 2150 mm
Szerokość 2980 mm

* Wysokość zależna od wyposażenia, nie przekracza 4 metrów
** Masa netto dla podstawowej cysterny ze standardowym wyposażeniem

Zbiornik

Zbiornik wykonano ze specjalnej stali, co pozwoliło na zmniejszenie grubości płaszcza zbiornika do 5mm, a przez to obniżenie masy beczkowozu. Całkowicie spawany zbiornik jest osadzony na dwóch profilach zwiększających sztywność i trwałość konstrukcji wozu asenizacyjnego. Boczne wcięcia pozwoliły na zastosowanie kół o dużej średnicy i znaczące obniżenie środka ciężkości, co w połączeniu ze specjalnymi przegrodami zapewnia komfort prowadzenia oraz wysoką stabilność, w pełnym zakresie wypełnienia zbiornika i obciążeń.

Dyszel

Hydraulicznie zawieszony dyszel zmniejsza drgania przenoszone na ciągnik, jednocześnie zwiększając komfort pracy i żywotność wozu asenizacyjnego. Funkcja regulacji dyszla pozwala na zmianę pochylenia zbiornika, który w zależności od stopnia napełnienia i realizowanej funkcji może pochylać się do przodu lub do tyłu.

Zintegrowana stopa hydrauliczna dyszla ułatwia podczepianie i odczepianie, gdy cysterna jest zaparkowana.

Teleskopowe ramię pompowe górne

Zamontowane na zbiorniku teleskopowe ramię pompowe jest sterowane z kabiny ciągnika, a napełnianie zbiornika ramieniem nie wymaga podłączania żadnych węży. Operator nie musi wysiadać z kabiny.

Ramię wyposażone w dodatkowy kanał umożliwia zwrot nadmiaru piany i powietrza do zbiornika, z którego pompowana jest ciecz. Zapewnia to całkowite wypełnienie zbiornika wozu asenizacyjnego.

To rozwiązanie znakomicie zdaje egzamin przy pompowaniu cieczy ze zbiorników betonowych oraz kontenerów umieszczonych na polu.

Przy napełnianiu ze zbiorników transportowych, ramię pompowe dokuje na stożku i pompuje gnojowicę. Jeśli zbiornik transportowy nie posiada własnej pompy, uruchamiany jest system próżniowy - po zalaniu pompy wirnikowej ramienia zostaje ona uruchomiona i realizuje napełnianie zbiornika wozu.

System opróżniania pompą DW

Zamontowana z przodu zbiornika pompa wirnikowa napędzana wałkiem WOM charakteryzuje się dużą wydajnością. Pracując z szerokim dozownikiem naglebowym możliwe jest uzyskanie wysokiej dawki na hektar. Instalacja może być wyposażona w automatyczną regulację dawki. Możliwe jest także mieszanie zawartości w zbiorniku i przepompowywanie do innych zbiorników z wykorzystaniem króćca bocznego.

Osie kół ADR

Koła są montowane na specjalnie zaprojektowanych, mocnych osiach ADR ze zintegrowanym czujnikiem prędkości w standardzie. Hamulce (420x180 mm to standard) są wymiarowane tak, aby spełniały nawet najsurowsze wymogi. Duży, 15-stopniowy kąt skrętu osi w połączeniu ze zwartym podwoziem o szerokości 900 mm, daje w rezultacie bardzo zwrotny wóz asenizacyjny. Zastosowane szerokie koła o dużej średnicy poprawiają właściwości trakcyjne i zmniejszają naciski na glebę. Zmniejsza to uszkodzenia roślin podczas jazdy w polu oraz zużycie opon podczas jazdy po drodze. Nowy układ kierowniczy na osiach składa się z minimum ruchomych części, co powoduje mniej punktów smarowania, a co za tym idzie mniej konserwacji.

System sterowania

Sterowanie funkcjami beczkowozu odbywa się za pomocą panelu sterującego, który składa się z wyświetlacza LCD i 16 przycisków.

Dzięki intuicyjnym ikonom jest nowoczesnym rozwiązaniem, pozwalającym na łatwą kontrolę maszyn. W pełni konfigurowalny panel sterowniczy można łatwo dostosować do wymagań jutra.

Komputer ma zapisane ustawienia dla wszystkich oferowanych urządzeń. Umożliwia to dostosowanie charakterystyki indywidualnie dla każdego urządzenia.

 

Po podłączeniu urządzenia, komputer automatycznie rozpoznaje je i wyświetla dostępną listę konfiguracyjną. Wyświetlane są tylko dostępne funkcje.

Podczas pracy rejestrowane są parametry pracy poszczególnych urządzeń.

Informacje te mogą później stanowić podstawę do fakturowania klientów. W przypadku awarii wyświetlane kody umożliwiają lokalizację błędów i ułatwiają serwisowanie oraz rozwiązywanie problemów. Oznacza to, że serwisant szybciej zidentyfikuje błąd i może ponownie uruchomić maszynę.

Oświetlenie, błotniki i szybkozłącza

Wszystkie wozy asenizacyjne są wyposażone w oświetlenie oparte na diodach LED, które charakteryzuje wysoka niezawodność. Błotniki to opcja pozwalająca uniknąć rozbryzgów od opon na narzędzia. Szybkozłącza hydrauliczne zostały pochylone, aby zwiększyć ergonomię obsługi i zminimalizować zagięcia węży hydraulicznych wydłużając ich żywotność.

Trzypunktowy układ zawieszenia

TUZ montowany jest w tylnej części beczkowozu, wykonany zgodnie z KAT 3, a jego wyższa nośność spełnia wymagania dla większych i cięższych urządzeń. Zaawansowana konstrukcja zapewnia optymalny prześwit między zawieszonym urządzeniem, a podłożem zarówno podczas jazdy po drodze, jak i na polu. Łatwiej będzie, na przykład wjechać i wyjechać z pola na drogę, nawet przy dużej różnicy poziomów nie dotykając ziemi zawieszonym urządzeniem.

Sterowanie pracą podnośnika może odbywać się spoza kabiny ciągnika, dodatkowy panel z przyciskami sterującymi jest umieszczany na zewnątrz, na tylnej części błotnika. TUZ zapewnia zmianę wysokości położenia zawieszonego urządzenia, utrzymywanie stałej wysokości lub utrzymywanie stałego docisku.

Regulacja ciśnienia w oponach

Wozy asenizacyjne HV mogą być wyposażone w automatyczny system regulacji ciśnienia w oponach, aby umożliwić kierowcy wybór różnych ciśnień, na przykład podczas zmiany z jazdy w polu na jazdę po drodze.

Ten system pozwala jeszcze bardziej zmniejszyć wspomniane naciski na glebę, co przekłada się na realne oszczędności w zużyciu paliwa, a także wydłuża żywotność ogumienia. 

Sprężarka ma wydajność 4000 litrów na minutę. Ciśnienie można również regulować w zależności od rodzaju gleby i upraw. W ten sposób minimalizuje się uszkodzenia upraw i zagęszczenie gleby.

System próżniowy - kompresor

Wozy asenizacyjne HV mogą być wyposażone w zależności od wyposażenia w kompresor napędzany hydraulicznie lub za pomocą wałka WOM. Kompresory zmieniają ciśnienie w zbiorniku w przedziale -0,8 do 0,5 bara. Standardowo w skład systemu obok kompresora wchodzą zawory bezpieczeństwa, zbiorniki przelewowe i tłumik z odzyskiwaczem oleju. Kompresory są sterowane hydraulicznie w zależności od realizowanej funkcji, program sterownika kontroluje i zmienia parametry systemu.

Schemat techniczny